De enkelte institutter bruger lidt forskellige vægtninger af metoderne, som data er indsamlet på. Fundamentalt er der pt. 2 måder at indsamle data til meningsmålinger:
- Telefoninterview
- Webpanel/Internetformular
Desuden kan instituttet belønne deltagelse vha. point, der kan veksles i enten en Butik eller et Lotteri.
Institut | Internet | Telefon | Butik | Lotteri |
---|---|---|---|---|
Epinion | 50 | 50 | Nej | Ja |
Gallup | 50 | 50 | Nej | Ja |
Greens* | 30 | 70 | Nej | Ja |
Megafon* | 0 | 100 | Nej | Nej |
Norstat | 50 | 50 | Ja | Ja |
Voxmeter | 0 | 100 | Nej | Nej |
Wilke | 75 | 25 | Ja | Ja |
YouGov | 100 | 0 | Ja | Ja |
NB:
Data til Greens indsamles af Epinion.
Tallene for Megafons fordeling er for meningsmålingen per d. 30/4-2015.
Dette har muligvis effekter på målingernes kvalitet, som fx. set i Epinions exitprognose d. 19/11-2013 i forbindelse med kommunalvalget d. 19/11-2013 og regionalvalget d. 19/11-2013.
Selve kilden til denne postering baserer sig på hvor meget meningsmålinger og exit polls ramte forkert i forbindelse med det nylige britiske parlamentsvalg til Underhuset.
Kilde: politiko.dk