Metoder og belønninger

De enkelte institutter bruger lidt forskellige vægtninger af metoderne, som data er indsamlet på. Fundamentalt er der pt. 2 måder at indsamle data til meningsmålinger:

  1. Telefoninterview
  2. Webpanel/Internetformular

Desuden kan instituttet belønne deltagelse vha. point, der kan veksles i enten en Butik eller et Lotteri.

Institutternes metoder og belønninger
Institut Internet Telefon Butik Lotteri
Epinion 50 50 Nej Ja
Gallup 50 50 Nej Ja
Greens* 30 70 Nej Ja
Megafon* 0 100 Nej Nej
Norstat 50 50 Ja Ja
Voxmeter 0 100 Nej Nej
Wilke 75 25 Ja Ja
YouGov 100 0 Ja Ja

NB:
Data til Greens indsamles af Epinion.
Tallene for Megafons fordeling er for meningsmålingen per d. 30/4-2015.

Dette har muligvis effekter på målingernes kvalitet, som fx. set i Epinions exitprognose d. 19/11-2013 i forbindelse med kommunalvalget d. 19/11-2013 og regionalvalget d. 19/11-2013.

Selve kilden til denne postering baserer sig på hvor meget meningsmålinger og exit polls ramte forkert i forbindelse med det nylige britiske parlamentsvalg til Underhuset.

Kilde: politiko.dk

Dette indlæg blev udgivet i Berlingske, Medier. Bogmærk permalinket.